Eesti Ratsaspordi Liit
   
           
 
Avaleheks »                                                      
 
Esileht
Uudised
Artiklid
Naisena sündinud ja...
Ajalugu
Edetabelid
Võistluskalender
Kontakt








 
 
ARTIKLID » Juhanite kired trianglis


Kõige geniaalsemad asjad saavutatakse ikka kõige lihtsamal juhtumisel. Rakvere teatri uuslavastuse “Johannese passioon” puhul oli nii: olid kolme Juhan-poeedi tekstid, mis olid talletunud näitlejate kui inimeste mällu ja tulid sealt eluliste assotsiatsioonide tekkimisel otsekui iseenesest välja ning alustasid vestlust, mille käigus tekkis erinevatel ajastutel samadel teemadel kirjutatud luuletuste koosmõju, mille käigus nende tähendus teisenes mõnel juhul nii äärmuslikult, et samad sõnad hakkasid rääkima suisa uut juttu ning publiku peades, kus Juhanite ja lisaks veel ka näitlejate vestlus hakkas oma tegusid tegema, moodustuvad omakorda uued seosed, koosmõju, teisenemine…
Kultuuriloost oled sina tulnud ja sinna sina mitmekordistunud jõuga ka lähed ja kinnistud. Liiv, Smuul ja Viiding on klassika niikuinii. Nendega mängimine on nüüd tekitanud etenduse, mis saab oma jõulisuse ja mitmekihilisuse juures päris kindlasti legendiks.
Rakvere teatri väiksesse müstilisse majja tulid Juhanid oma passioonidega sellepärast, et suur on remondis. Väike maja lisab tervikule midagi heas mõttes sektantlikku, salapäraselt riituslikku. Et lugu ei läheks liiga maagiliseks, sooritatakse õhulisi pöördeid koomikasse ja üldinimlikkusse. Lummavaks muudab kirgede triangli juba Kristi Leppiku lavakujundus: kolm telefoniposti on ühtlasi kolm risti ja kolm verstaposti, mida täiendab lumine aken, lehvivad kardinad, traate pidi kimavate sõnumite teletaiplik siutsumine. Läptopi, taeva ja tegijate tahtel saabuvad kolm luuletajat oma ajastutest esmalt just tuisust jutustama ning kulgevad kaitseinglite-muusade-kiusajate saatel järgmistele teemadele, mida käsitlenud-sõnamaalinud on kõik kolm.
Juhanite esimene tulemine juhtus lavastaja Üllar Saaremäe mäletamist mööda neli aastat tagasi, mil kahekesi koos kolleeg Toomas Suumanniga see idee sünergiasse sattudes lihtviisil endast välja joodi: “Võtsime kõvasti viina, Tom oli oma südameasjadega kimpus ja kukkus ahastades Liivi lugema, nagu ikka. Mina sekundeerisin Viidingut tsiteerides. Südameasjad said korda. Paar aastat hiljem kuulutas Suuman, et on veel üks Juhan, Smuul, kes meie ideest üldse näidendi teebki, sest annab kontrastse ja konflikte külvava vedru. Ja nii läkski.”
Rakvere teatrijuht Üllar on sedavõrd paigas ja mehine tegija, et võib endale lubada ausat õrnahingelisust. (Endise) punkarina on küllalt karmi meest mängitud, kusjuures luuletusi lugenud ja kirjutanud ju tegelikult paljud teisedki prominent-pungitsad. Liivi skisoidsust leevendab Suuman mahlaka eneseirooniaga – luuletama kukkuv mehepoeg hakkab reeglina ennast haletsema, ilulema ja ärplema ning keegi ei mõista teda. Pingpong kolme vahel taaselustab Smuuli Urmas- Boob-teab-Lennukina, kes pakub kontrasti ja peeglit normaalsuse ja hullumeelsuse haprale piirile ning isase edevuse ja lapsikuse sarnasusele.
Kired kerivad nii teemade kui inimeste, erineva esteetika kui ajastueetika ümber. Kaitseinglid-muusad lisavad pinget. Rafineeritud kakelung viib viinavõtuni, mis lahendab ka sunnitud punasuse ja tellimustööde küsimuse, mille ümber on ka Eesti uut kommarite valitsust vaadates jälle põhjust arutleda. Igal ajastul ja iga elukutse esindajate seas on olnud ullikesi, kes on uskunud hundi juttu – hea, kui pole ise hundiks kätte ära läinud.
“Johannese passiooni” kergitab elegantselt õhuliseks Suumani eneseiroonija labiilse itkeja kehastamisel, Saaremäe sarmikas künism ja paradoksaalne soojus, Urmas Lennuki ajastutruudus ning naiivne armsus, mis paneb mõistma-andestama kehastatava kirjaniku tükatist nomenklatuursust.
Luulelugemine ei lähe pateetiliseks, sest tekivad naljakad seosed ja tagurpidised rõhud. Kohatine paroodilisus ei lähe siiski liiga groteskseks, et ületada lugupidamise piirid. Seda oskasid hinnata Juhan Viidingu etendusel viibinud õedki. Kusjuures maitsvalt naerda ja nutta saanud Mari Tarand ütles muu seas: “Ja “Täismäng” on teil ka tegelikult täiesti lahe lavastus!”
Milles pärnakad on mitut puhku siia toodud külalisetenduste käiguski veenduda võinud. Johanneseid tuleb esialgu minna vaatama kummaliselt irreaalsesse ja müstilisse Rakverre. Kas kohe või näiteks juuni alguses, kui tal on päevad. Igaüks meist möödub Juhanite poole sõites telefoni- ja verstapostidest, seljas oma isiklik ja samas üldinimlik rist.
Aga – oh häbi ja häda! – hobuinimeste klubi Kentaurid vaimse juhina tuntud Üllar on oma passiooni leidnud vaid kaks lullat, kus vilksatavad hobused. Üks sutsakas ütleb, et suks seisab vankri ees ja ootab minekut, teine absats kurdab, et ratsul on suu verine, sest mölakas sadulas on tal selle suulistega puruks tirinud. Rohkem hobunaid pole leidnud, sest pole otsinud. Aga miks? Mis arvab sellest müüdud ruun Mister X?


Loe kommentaare (3)


Nimi    E-mail   
Kood    

 
 
 
Lisa kuulutus
Tagasiside
Ostetakse
Töö
Lingid
Reklaam


UUDISED

Sanna Backlund ratsasti Suomen mestariksi  Loe edasi.. »

Noorhobuste Tshempionaat Koolisõidus toimub Vääna Ratsakeskuses 8-9.09!  Loe edasi.. »

Noorhobuste Tšempionaat & Luunja Karikas & ERL Suvine Karikasari Takistussõidus IV etapp  Loe edasi.. »

Urmas Raag ja Lord Conte St.Peterburgis CSI ***noorhobuste sõidus kolmandad  Loe edasi.. »

Mikael Wahlman voitti Ypäjän Finnderbyn, sunnuntain tiedote, yhteenveto ja tulokset  Loe edasi.. »


VANEMAD UUDISED >

 

Hucki jõesaun

Salman Shoisi kella- ja kullapood

ESHKS

ratsutori

http://arnoya-ari.blogspot.com/

HorseTV

http://www.ultraheli.ee/

Noorhonuste Tšempionaat